Followers

7 July 2015

Pengalaman Keguguran (1)

Seperti yang dijanjikan 
Masing-masing ada pengalaman 
Pengalaman bersalin ...pengalaman gugur 
memang perit 
bukan perit kesakitan tp perit rasa kehilangan



 19 Jun 2015, Jumaat:

aku x tau dah kuar tanda-tanda 
balik rehat tengahari ....aku ke tandas...aku tgk ada darah 2 titik ...merah coklat 
so aku ignore
pastu masuk tandas lagi ...ada juga ....
masa nie x rasa sakit
aku dh risau....bgtau mak dan suami
mak aku kata...tgk dulu mcmmane ..kadang2x prgnt mmg kuar darah sikit
ok aku rileks je lah
ceh petang tue ...ajak suami kuar
suami pun mmg nak carikan aku makanan sunnah ...kismis,buah tin...
suh aku amalkan makanan sunnah katanya
kami pun kuar lah...gi beli kat area mydin mitc pastu gi bazar....dah balik dr bazar ayer keroh ...
gi plak bazar telok mas ..merempit...tp dalam masa yang sama ..sakit dah datang ..makin lama makin kerap...aku diam je ..x nk suami risau...
bila dia tanya sakit x....aku ckp x..
darah masa nie x kuar banyak sangat ...
suami aku ajak gi klinik ....so kami pun pergi ...jumpa doktor....doktor scan ....kantung & air ketuban semua masih ok lagi ....tp doktor tnya kandungan awak dah bape minggu ....aku bgtau lah dh 2 bulan....

*hasil scan kat klinik famili*



alhamdulilah doktor tue bagi penjelasan yang sangat jelas tuk aku dan suami paham....
katanya...kalo kuar darah ada 2 petanda samaada  kandungan tue sihat ...darah akan berhenti dan kandungan akan membesar mengikut tempoh kehamilan. .... &  satu lagi plak petanda ...kandungan bermasalah ....akan gugur ....kalo tak gugur pun bila lahir ...baby akan ada masalah 

Doktor tue bagi pandangan ....kalau darah berterusan...aku kena gi hospital...kalo darah dah stop ..selepas 2 minggu datang semula ke klinik untuk pantau kandungan aku...tapi serius naluri keibuan nie memang kuat lah....aku dah rasa yang aku akan gugur....tp aku seolah2x menafikan 

Mungkin anak aku x nak drastik sangat aku rasa kehilangan dia...malam tue darah dah stop....tp perut aku sakit...aku ignore....nak sedapkan hati je....so yakin..kalo kuar lagi..gi hospital..hospital akn beri aku cuti panjang tuk berehat .....konon lah

Pagi tue aku bangun tuk bersahur....tgk darah x de ...fuh legaa sangat
Dlm pukul 9 rasanya aku gi tandas ...aku ngk kat pad ade darah ....darah merah mcm darah tgh period...aku nangis bagitau suami...kebetulan pagi tue suami aku tengah siap2x nak balik mersing....aku beriya2x x bagi dia balik....berat hati...tp suami aku balik jgk sbb dia pun ada urusan kerja yang penting...nak x nk aku kena paham situasi suami aku


Dah masuk tengahari ...perut aku makin bisa...macam baru kena senggugut....aku baring sambil tahan sakit...makin lama mmg makin sakit....kol 1 suami call ....dia dh sampai batu pahat....dia tanya keadaan aku...aku bgtau dah makin teruk....suami terus minta cuti kecemasan...kesian suami aku....pas berbuka ...terus pecut balik melaka semula..,.dia minta aku tunggu dia untuk ke hospital...ok masa nie aku dh tak tahan sakit....suami lum sampai..aku dh siap kemas pakaian...mana lah tau aku kena tahan wad ke .....


*sambung part 2...panjang sangat plak*










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...