Followers

12 January 2014

^^ Buah Melaka @ kuih onde-onde ^^

  kalo yang tadi aku pot pet tentang
  sambal goreng tempe

 la nie , nk habaq mai
 tentang kuih buah melaka
 atau org melaka sendiri panggil kuih
 ondeh-ondeh

 glamorr x ...huhu




kuih nie bukan lah kuih yang bermusim okey....yang korang rasa akan muncul pada bulan Ramadhan
salah tanggapan sebegitu, sebenarnya kuih nie....korang boleh makan pagi petang malam...boleh bekpes atau makan petang


seingat aku lah...time kecik-kecik dulu, aku tgk arwah nek sedara aku buat kuih nie
mcm senang je...dia gentel je tepung tue..jadi bulat ...(bulat kecik bulat besar )


 lupakan kenapa malam nie aku asyik tepek entry resipi....
sebabnya perut aku tgh berkocak2x nie..sabauu..sabau
 aku keja menggoogle je ....nie aku rembat dr MY RESIPI ya :) 


 RESIPI 


BUAH MELAKA

 @ ONDE-ONDE




 

Bahan-bahan ( 30 biji )

  • 1/2 peket tepung pulut (250g)
  • 7 helai daun pandan (saiz sederhana)
  • 1/2 camca besar tepung gandum
  • Sedikit pewarna hijau
  • Sedikit garam
  • Air
  • Gula Melaka (potong kecil2)
  • Kelapa muda (parut) 

 

Cara-cara

  1. Gaulkan tepung pulut, tepung gandum & sedikit garam.
  2. Daun pandan dipotong kecil2 dan dikisar dgn sedikit air.
  3. Tapis air daun pandan tadi, campurkan beberapa titik pewarna hijau & tuang sedikit demi sedikit ke dalam campuran tepung hingga menjadi doh.
  4. Ambil doh (ikut saiz kegemaran anda) bentukkan bulat2 & masukkan inti (gula melaka) di tengah.
  5. Rebuskan di dalam air mendidih. Bila kuih timbul di permukaan itu menandakan kuih sudah masak.
  6. Golekkan ke atas kelapa muda yang telah digaulkan dgn sedikit garam sewaktu masih panas & boleh lah dihidangkan.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...