Followers

26 May 2016

Sambal Totok Versi Umi Hani


Haaaa...sape sini orang jawa ..
moh2x ...angkat tangan ....
korang mesti terror kan wat sambal totok
aku baru nk menceburkan diri
testing wat sambal totok
adoiii makan ngn nasi panas2x...ikan masin 
perghh blh bertambah sambil peluh menjejes 
sebab kepedasan kan


tapi sambal totok yang aku buat 
aku de modify 
..derhaka sikit je



Bahan-bahan nk wat sambal nie senang je tau ...

korang perlu ada CILI PADI, IKAN BILIS, BAWANG MERAH, BAWANG PUTIH, BELACAN, LIMAU SAMBAL 


Ikan bilis tue mcm biasalah kopek ....buang sisa-sisa hitam tue....hehe itupun x kan nk ajar....ngee ^^__^^...basuh....kemudian goreng... agak2x je kaler... ...blh lah angkat tp kalo aku ..aku x suka garing sgt...


Jangan tanya kuantiti semua bahan tue mcmmne ya....aku x pandai nk anggar kan
aku just letak2x  gitu je...kn pandai2x sndr nk blja....try n error...hahaha


BELACAN tu aku bakar (mcm nk wat sambal belacan plak)
CILI PADI, BWG MERAH, BWG PUTIH digoreng layu dlm kuali ...jgn lupa letak minyak masak sikit 
Bila dah layu semua bahan  tue ....kalo korang rajin blh lah ditumbuk ^^________^^
kalo malas sgt....blenderj je sudah ...gunakan teknologi yg ada ...haha
tp kalo aku plak....aku blender kasar pastu masuk dlm lesung batu...aku tumbuk lah bersama ikan bilis..jgn hancur sgt ..nnti nk mkn xde nikmatnya
erkkk sorii ...jgn lupa letak gula dan garam...sesuaikan perasa tu ya
kalo nk ltk jus limau sambal pun blh je...tp aku x letak 
dan satu lg kalo family korg jenis x mkn pedas....
blh lah pas tumbuk atau blender bahan2x sambal tue...korg goreng sikit..bg garing ...


ITU JE LAH SAMBAL TOTOK VERSION AKU
(adoiii menjejes air liur ....terbayang-bayang sambal nie)











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...