Followers

17 August 2013

Resepi Kek Marble Dari Mak

Selamat Tengahari semua :)
hoho pagi td pas update blog
dengan tergesa - gesanya
aku mempersiapkan diri
kemas segala yang patut dikemas

Kemudian,
aku pun memulaka projek
membuat KEK MARBLE
alaaaaaaaa
membazir je beli majalah sbb nampak resepi kek tue
tak tau plak
mak aku de BUKU RESIPI 
dia sendiri
dah 27 tahun umo buku resipi tue
hahahahha kuning-kuning dh warna kertasnya
Dalam buku resipi mak aku nie namanya KEK DAMAI @ MARBLE

Mak aku berguru dengan sorang makcik kat kampung nek

Nie Resepi Kek Marble Mak Aku 

Jom kita teroka 

BAHAN-BAHAN

 6 biji telur ayam
2 cawan marjerin
2 cawan gula pasir / kastor -blh kurang gula nie
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar susu pekat / 30ml susu segar (aku modify sendiri je)
2 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar koko
2 sudu kecil baking powder 
*if korang dah guna tepung kek...
*jgn guna lagi tepung gandum dgn baking powder ya*


CARA-CARA 

Pukul gula dengan mentega sehingga naik (kembang)
Masukkan telur sebiji demi sebiji
Dan masukkan susu segar td
Kemudian,masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau rata.
Bahagi adunan kepada 2 bekas
Warna kan 1 adunan dengan serbuk koko
dan 1 adunan lagi dengan esen vanilla
Masukkan adunan dalam loyang mengikut kesesuaian corak yang anda inginkan
Bakar selama 30 minit atau sehingga masak.

*Dah wat td...alhamdullilah menjadi..dapatlah dalam 2 loyang*
SELAMAT MENCUBA 
 
 
 

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...